-
Według definicji, łożysko jest elementem pojazdu podtrzymującym inny jego fragment w taki sposób, by umożliwić mu względny ruch obrotowy. Łożysko koła jest głównym elementem układu zawieszenia w samochodzie. Łożyska koła dzielą się na trzy główne generacje. Pierwsze z nich to kompaktowe łożyska wymienne. Zbudowane są one z dwóch łożysk, które zamknięte są w szczelnej obudowie. Cechą charakterystyczną pierwszej generacji jest to, że łożysko było montowane na tak zwany "wcisk" w gnieździe zwrotnicy. Ta generacja łożysk posiada smar fabryczny i ustawienie napięcia wstępnego. W drugiej generacji łożysko jest już w pełni zintegrowane z piastą koła. Nie jest ono rozbieralne, toteż należy je wymieniać w całości. Tutaj również występuje smar fabryczny, a producent określił napięcie wstępne. Takie łożyska występują przeważnie w Fordach i Volkswagenach. Natomiast trzecia generacja to bardzo ścisłe, zwarte połączenie piasty koła ze zwrotnicą. Jest to także moduł, który ma dodatkowo kołnierze do mocowania koła, zwrotnicy oraz tarczy hamulcowej. Łożyska kół trzeciej generacji są w większości wyposażone w czytniki prędkości obrotowej, które wspomagają pracę systemów ABS i ESP. To co wyróżnia łożyska trzeciej generacji to bez wątpienia łatwość montażu.
-
Części, które umożliwiają łączenie koła z konfiguracją samochodu to łożysko koła wraz z piastą. Te elementy pozwalają również na obracanie się kół, a także ułatwiają zmniejszyć tarcie. Kluczową cechą łożyska koła jest przenoszenie ruchu, czyli podtrzymywanie i prowadzenie elementów obracających się względem siebie. Drugą istotną funkcją łożyska jest przenoszenie sił, które powstają w trakcie jazdy. Popularni producenci łożyska koła: BTA, FAG, Febi Bilstein, GSP, Lemforder, Meyle, Optimal, Ruville, SKF.
-
Łożysko koła jest częścią, która prędzej czy później będzie wymagać wymiany. Jest to nieuniknione, gdy eksploatujemy nasz samochód dłuższy czas. Oczywiście możemy wydłużyć żywot łożysk poprzez jazdę po drogach o lepszym stanie technicznym, prawidłowy montaż czy zakup odpowiedniego łożyska. Łożysko koła każdego dnia narażone jest na wnikanie wody, która wywołuje korozję. Może to doprowadzić nawet do zablokowania koła. Podczas przegrzewania tarczy hamulcowej wytapia się smar co może również pozbawić łożysko smarowania. Do uszkodzenia łożyska koła może doprowadzić też inny niesprawny układ , m.in. uszkodzone uszczelnianie piasty czy niesprawne tarcze hamulcowe. Do najpopularniejszych symptomów zużycia łożyska koła należy: głośna praca łożyskowania, stuki i szum z okolic piasty, odgłosy tarcia mechanicznego, wibracje kół czy drgania kierownicy. Jeśli więc zależy Ci na komforcie jazdy i gwarancji bezpieczeństwa, warto byś miał w swoim samochodzie w pełni sprawne łożyska koła.