You Have 1 Item in your Cart. Price is $199

Przep³ywomierz powietrza

  • Koszt wymiany przep³ywomierza powietrza zapraszamy do kontaktu
  • Przep³ywomierz powietrza

Przep³ywomierze powietrza (MAF) to jedne z najpopularniejszych przep³ywomierzów stosowanych obecnie we wspó³czesnych pojazdach. MAF mierzy masê powietrza, które wp³ywa do silnika i przesy³a do ECU (elektroniczny uk³ad steruj±cy) pr±d o napiêciu, które odpowiada wielko¶ci przep³ywu. Przep³ywomierz odgrywa znacz±c± rolê w naszych pojazdach, a mimo to rzadko kto ma pojêcie o jego istnieniu. Masowy przep³ywomierz powietrza pe³ni wa¿n± funkcjê w trakcie procesu przygotowania mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Sklep iParts.pl posiada najbogatsz± ofertê przep³ywomierzy na polskim rynku. W ofercie znajduj± siê równie¿ wysokiej jako¶ci czujniki MAF.

ALFA ROMEO, AUDI, BMW, CITROEN, DACIA, FORD, HONDA, JEEP, KIA, MAZDA, MERCEDES, MITSUBISHI, NISSAN, OPEL, PEUGEOT, RENAULT, SEAT, SKODA, TOYOTA, VOLKSWAGEN, VOLVO

 

  • Przep³ywomierz powietrza

    MAF Przep³ywomierz powietrza zlokalizowany jest najczê¶ciej w kolektorze dolotowym, tu¿ za filtrem powietrza. Tzw. "przep³ywka" odgrywa niezwykle istotn± rolê w ka¿dym samochodzie. Dlaczego tak siê dzieje? Mianowicie, dbaj±c o doskona³e warunki spalania paliwa, samochód musi kontrolowaæ stan proporcji wtryskiwanego do cylindra paliwa i tlenu. Zawarto¶æ tlenu w powietrzu zmienia siê w zale¿no¶ci od ci¶nienia gazu oraz temperatury. Poniewa¿ objêto¶æ tlenu ci±gle siê zmienia, dlatego w tej sytuacji rozpoczyna swoje dzia³anie przep³ywomierz, który przekazuje do komputera silnika samochodowego informacje o ilo¶ci tlenu, jaka dostarczona zosta³a do cylindra. Taka sytuacja pozwala jednostce napêdowej wyliczyæ odpowiedni± ilo¶æ paliwa.

  • Typowe usterki masowego przep³ywomierza powietrza w samochodzie

    Obecnie najczê¶ciej stosowanym masowym przep³ywomierzem powietrza jest typ plug-in hot wire, który zlokalizowany jest w ¶rodku kana³u powietrza dolotowego, pomiêdzy korpusem przepustnicy a filtrem powietrza. Czujnik MAF sk³ada siê z opornika grzejnego, opornika pomiarowego temperatury powietrza dolotowego, czujnika temperatury powietrza wlotowego oraz obwodu steruj±cego. Pomiar nasilenia przep³ywu w czujniku MAF odbywa siê na zasadzie pomiaru natê¿enia pr±du, niezbêdnego do zachowania sta³ej temperatury platynowego drutu na poziomie ok. 120-130 stopni Celsjusza. Drut ten jest ch³odzony powietrzem. Odpowiedzialnym za rejestrowanie wahañ temperatury jest termistor, który zamontowany jest obok platynowego drutu. Aby zachowaæ potrzebn± temperaturê, uk³ad podnosi natê¿enie pr±du, który p³ynie przez drut. Napiêcie, które zasila MAF jest równocze¶nie napiêciem wyj¶ciowym sterownika silnika, który kieruje m.in. wtryskiem paliwa. Je¶li natê¿enie pr±du siê zwiêksza, wówczas wzrasta przep³yw powietrza oraz zapotrzebowanie na paliwo. Czujnik masowego przep³ywomierza powietrza najczê¶ciej posiada równie¿ rezerwowy termistor, który jest odpowiedzialny za kontrolowanie temperatury zasysanego powietrza. Te dane pozwalaj± ustaliæ wp³yw temperatury na czujnik, który mierzy temperaturê platynowego drutu.

  • Wymiana czujnika uk³adu ch³odz±cego

    Przep³ywomierz powietrza to wa¿ny element osprzêtu silnika. Ka¿dy jego defekt wp³ywa niekorzystnie na pracê silnika. Zanieczyszczenie albo uszkodzenie sensora MAF nastêpuje przewa¿nie wskutek z³ego stanu czy niepoprawnej instalacji filtra powietrza. Zanieczyszczony b±d¼ uszkodzony czujnik MAF mo¿e nadal dzia³aæ, lecz zmiany w jego charakterystyce mog± przysporzyæ wiele problemów przy prawid³owej pracy silnika. Najczêstszymi objawami z³ego dzia³ania sensora MAF s± m.in. s³aby rozruch, brak stabilno¶ci biegu ja³owego, niski komfort jazdy (np. szarpanie w trakcie przyspieszania, wypadanie zap³onów, nienaturalne d¼wiêki silnika, czarny dym wydobywaj±cy siê z wydechu), ga¶niêcie silnika. Problem z przep³ywomierzem mo¿e wywo³aæ zapalnie siê lampki kontrolnej silnika. Jednak je¶li defekt spowodowany jest zapchaniem siê kana³u czujnika MAF, wówczas nieprawid³owo pracuj±cy silnik mo¿e nie wywo³aæ kodu diagnostycznego, przez co lampka kontrolna nie za¶wieci siê. Warto kontrolowaæ stan przep³ywomierza i wymieniaæ go. Warto równie¿ przy wymianie postawiæ na sprawdzone produkty najwy¿szej jako¶ci. Samo czyszczenie zabrudzonego czujnika mo¿e przynie¶æ pozytywne, ale niekiedy krótkotrwa³e efekty. Warto wiêc wymieniæ czujnik, poniewa¿ jest to bardzo prosty proces. Czujniki MAF bardzo szybko ulegaj± zabrudzeniu przez zanieczyszczenia przenoszone wraz z powietrzem. ¯ywotno¶æ przep³ywomierzy okre¶la siê na ok. 60 tysiêcy kilometrów przebiegu. Gdy tzw. "przep³ywka" ulegnie awarii, wtedy widoczny bêdzie nag³y spadek mocy silnika. W takim przypadku o przyspieszeniu silnika nale¿y zapomnieæ. Objawem defektu MAF-u mo¿e byæ tak¿e nag³y skok zu¿ycia paliwa, a tak¿e nieprawid³owa proporcja sk³adu mieszanki paliwowo-powietrznej. Uszkodzenie masowego przep³ywomierza powietrza mo¿e spowodowaæ równie¿ niesprawna instalacja gazowa w samochodzie. Czujnik MAF nie dopuszcza tzw. strza³ów w kolektorze dolotowym. Powoduj± one szybkie jego uszkodzenie. Popularni producenci masowego przep³ywomierza powietrza: Bosch, Bremi, Delphi, Denso, Febi Bilstein, Hella, Magneti Marelli, Meat&Doria, Pierburg.